fredag 9 juli 2010

Sommarkaka


Den här goda och enkla kakan fick vi när vi var på kalas hos mina kusiner i Backa förra helgen. Jag fick receptet och var tvungen att prova att baka den. Den blir jättegod. Jag googlade efter den och såg att man kan ersätta havreströsslet med färska sommarbär, det kanske är därför den heter sommarkaka.

Smörj och bröa en rund form

150 g smält smör
2 dl mjölk
1 ägg
3,5 dl mjöl
1,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Rör ihop allt och häll i formen

Glasyr:
Smält 100 gram smör och blanda ner 1 tsk socker, 3 tsk (1msk) kanel och 1, 5 dl havregryn koka ihop det och häll ut över kaksmeten.

Grädda i 225 grader i max 20 minuter

I morgon tänkte jag göra kakan och ta med när vi ska käka hos min pappa. Då tänkte jag skära ner ett par rabarberstjälkar i kakan.

Jag kan tipsa om att kakan faktiskt var godare dagen efter jag bakade den.

Inga kommentarer: