söndag 21 juni 2009

Jag har läst en bra bok

Jag har just sträcklaäst boken Zebraflickan av Sofia Åkerman. Sofia berättar om sitt liv med anorexi och svårt självskadebeteende. Hennes armar är randiga av alla ärr hon åsamkat sig själv, hon är en Zebraflicka. Jag har träffat många Zebraflickor på mitt jobb - jag fascineras av deras inneboende kraft och lider med dem i deras smärta. Jag tyckte om denna boken för att den beskriver livet med denna farliga sjukdom på ett starkt sätt utan att gotta sig i detaljer. Boken berättar för läsaren att ett värdigt bemötande gör skillnad för den som mår dåligt.

Särskilt gillade jag dikten i slutet av boken, den andas hopp och tillförsikt om livets kraft:

Bjud in hela världen på fest i din lya
Släng bort ett par skor som var alldeles nya
Tävla med löven som springer i vinden
Köp fetsmink och måla en blomma på kinden
Rid på en tiger genom djungler och vrår
Förät dig på blåbär från skogsgolvets snår
Sy dig en fiskstjärt och simma i havet
Livet är ditt om du bara vill ha det
Sofia Åkerman



1 kommentar:

christina sa...

Kramar till dig också!!/christina