måndag 25 maj 2009

Barndomsminnen

När jag var liten och bodde i Slätthög i smålands djupa skogar brukade vi ibland gå på kyrkkaffe eller ha symöte hemma. På symötena brukade det förutom kakor även serveras någon extra god macka. Det kunde vara varma mackor med skinka och ananas, eller tre olika "bredda" smörgåsar eller landgångar med ägg och ansjovis, skinka med mimosasallad och ost med vindruvor. Slätthög ligger verkligen på landet, vi snackar glesbygd så att det står härliga till. 12 km till närmaste busshållplats.

I skolan luktade de flesta lagård och hade potatislov. Jag är glad för den erfarenheten. Vi gick på en liten byskola som heter Slätthögsskolan. I skolan fanns det då barn i tre klasser 1-2:an, 3-4:anoch 5-6:an. Totalt var vi mellan 50-60 elever. Idag inrymmer skolan en förskola. Symöten och kyrkkaffe var stora händelser för oss barn.

Prästens barn gick i samma skola som mig. En av dem heter Anna Braw och har gett ut flera olika receptsamlingar, bland annat "Kyrkaffe" I den boken finns recept på kakor som jag starkt förknippar med min barndom. En av mina favorit-tanter var Jenny Eng, ett av hennes recept finns med i boken. Här kommer det:

Gula rutor, eller snabba rutor som de heter i boken.

225 grader (tid är ej uppgett men jag tror kring 20 minuter)

4 ägg vispas med 4 dl socker. Rör ner 2 dl kallt vatten, 4 dl vetemjöl och 2 tsk bakpulver. Grädda i långpanna klädd med bakplåtspapper.

Glasyr: Sjud (koka inte) 150 gram smör med 1½ dl socker, 2 äggulor och 2 tsk vaniljsocker
Bred glasyren över kakan och strö över kokos. Skär i rutor när kakan svalnat.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mackor med skinka och ananas - det måste varit ett matmode, för det minns jag att jag åt också, men det var längesedan jag såg det nu.
CamillaK

Annikas ditt och datt sa...

Jag ska erkänna att det händer att vi äter det härhemma ibland...men ytterst sällan. Riktigt hög nostalgifaktor. Annika