torsdag 28 maj 2009

Tråkig torsdagsförmiddag

I förmiddags skulle jag vittna i en rättegång. För snart tre år sedan såg jag en söt farbror bli påbackad av en taxi vid saluhallen Briggen. Jag tror aldrig att jag kan glömma smällen när taxin träffade honom. Farbrorn flög som en projektil genom luften.

Nu var det i alla fall dags att vittna. Jag fick reda på att det dragit ut mycket på tiden eftersom taxichauffören varit utomlands och inte gått att nå. Jag fick vänta utanför sal K ganska länge. Tillslut kom massa folk ut och jag fick gå in och domaren berättade för mig att förhandlingen blivit inställd efter många om och men eftersom den åtalade inte kommit som avtalat.

I min kallelse stod det att jag som vittne kunde bli hämtad med polis och inte jag dök upp, det samma gällde uppenbarligen inte den åtalade. Farbrorn blev så besviken, han hade ju väntat i nästan tre år på att få detta ur världen. Jag hoppas taxiföraren vågar stå för det som hände, det var ju en olycka men han var vårdslös och backade alldeles för snabbt. Farbrorn berättade att han hade kvarstående men, bland annat hade hans cirkulation i ena armen blivit kraftigt försämrad så handen var helt blå. Ny rättegång kan väntas i september, om den åtalade behagar komma.

Inga kommentarer: