söndag 26 april 2009

Prylar jag gillar

Kanske inte världens bästa foto men jag har i alla fall lyckats få med några av mina absoluta favoritsaker.

Glasen har vi fått av mormor och morfar när vi gifte oss. Ett rött och ett blått. Tyska remmare som är gamla som gatan. Mormor hade med dem till Sverige när hon lämnade den ryska zonen i Tyskland 1949. Jag ska fråga henne med exakt om ålder och ursprung. Jag och Jens drack ur dem på vår bröllopsmiddag. De är så fina!

Koppen var mormorsmormors (tror jag) och den är av ryskt ursprung från mitten av 1800-talet. Koppen är målad med äkta guld. Jag har aldrig vågat dricka kaffe ur den.

Det lilla Spegelskåpet hade min farmor i sitt dockskåp när hon var en liten flicka. Jag tror att hennes pappa byggde det till henne. Farmor föddes 1924.

Symaskinen som är ett litet smyckeskrin fick jag som åttaåring av min snälla gammelmormor Elsa. Den har följt mig sedan dess. Jag vet inte hur gammal den är men jag vet att den var gammal redan när jag fick den.

Inga kommentarer: