lördag 9 augusti 2008

Ledig helg :-)

Jag är ledig i helgen och totalt färdig efter omställningen från semester till vardag. Jag fattar inte hur lite jobb kan ta så mycket på krafterna. Vädret har ju varit -minst sagt- dåligt, så det kan ju vara en bidragande orsak.

Igår körde vi fredagsmys a´la luxe! Vi började med lunch på barnens favorithak - McD. Efter det rusade vi vidare för att se Kung Fu Panda på Bergakungen. Jonathan älskade den, Jens tyckte den var cool, Annika var mest förundrad över att det var en barnfilm och Axel tyckte den var "lite läcklig" (läskig). Barnen käkade popcorn så det stod härliga till. När filmen var nästan slut kikade Axel ner i sin popcornlåda och skrek rätt ut så det ekade i salongen: VEM har ätit alla mina popcorn?!!!! Han har fortfarande inte förstått att det var han själv.

Kanske undrar ni vad som blev magens val denna veckan? Barnen tog sin vana trogen pizza - modell mini. Jag och Jens käkade vietnamesiska vårrullar. Jag tänkte bjussa på receptet, de blev himla goda! Jag gjorde två fyllningar denna gången men tänkte bara skriva receptet på den jag brukar göra.

Vårrullar.

Fräs 400 gram köttfärs (fläsk eller bland) i lite olja tillsammans med en skivad lök och två hackade vitlöksklyftor. Rör ner två-tre grovrivna morötter. Krydda med salt, chili och fisksås. Sluta med att blanda färsen med 3 dl mungböngroddar. Låt svalna, gärna i durkslag så vätskan rinner av.

Jag har tagit kort för att visa hur man rullar vårrullarna. Vårrullspappret finns att köpa i asiatiska butiker, man kan även använda filodeg men den är skörare. Receptet ovan blir 20 rullar ungefär. Pappret man rullar in dem i är cirka 20x20 cm stort. Såg att jag inte fick med sista momentet på bilden men det är bara att rulla och lägga skarven neråt.


När alla rullarna är klara brukar jag fusk-fritera dem i ugnen - betydligt mindre fett. Häll ut cirka 1½ dl olja i en långpanna. Bred ut med en pensel. Lägg ut rullarna med en cm mellanrum, annars fastnar de i varandra. Använd penseln för att pensla på olja även på ovansidan. Stek dem i ugn cirka 225 grader tills de får fin färg. Servera med myntavinäger eller sweetchilisås.

Myntavinäger (nuc cham) 2-3 pers

2 msk fisksås
2 msk rödvinsvinäger
2 msk socker
4 msk vatten
½ finhackad chili
1 finhackad vitlöksklyfta
5-10 finhackade myntablad


Blanda allt, låt stå en timme före servering.


Oj oj oj vad god maten blev med god kall öl till! Det är inte jättekrångligt när man vet hur man rullar.

I kväll kommer familjen Forssén hit, då blir det färska räkor och till efterrätt Pollykaka. Jag har aldrig gjort den förut så jag avvaktar med receptet till jag vet om den blev god! (Fast kan det bli annat med en påse Polly i kladdkakesmeten?

2 kommentarer:

Emil sa...

Yes! Änligen en blogg! Jag ska följa den noga - speciellt veckomatsedlarna. Precis vad jag behöver... Tack för senast - vilken härlig dag det var.
Kram Monika

Emil sa...

Oj. Det ser ju ut som om det var Emil som kommenterade. Men det är ju jag. Tydligen måste man ha en blogg för att kommentera - eller är jag bara osmart?
/Monika igen