söndag 17 augusti 2008

Slitna familjen gnatar vidare

Hemma igen efter en helg i Bankeryd hos farmor Annica och Dieter. Pojkarna älskar att åka dit men denna helgen... oj oj oj. Jag tror fotot här ganska väl illustrerar stämningen. Särskilt Jonathan var grinig, kinkig, gnällig, arg, butter, dämpad, låg, sänkt, däven, seg, sliten, oengagerad, sur, trulig - ja, allt annat en den charmiga goa killen som han brukar vara. Stämningen spred sig i familjen och Axel den lille illbattingen var inte sen att hitta tillfällen att reta sin storebror. Detta ledde till att de stackars barnens föräldrar förlorade all pedagogisk och psykologisk förmåga. Det känns inte så kul, nästa vecka vill jag inte skrika och gorma på mina ungar - jag gillar inte mig själv då.

Helgens succé var all god mat vi blivit bjudna på och barnens glädje över att få provskjuta pilbåge på medeltidsdagen på Visingsö. Den dagen kan även döpas om till Getingsafari på Visingsö - det talrika antalet av dessa gulsvarta plågoandar kan ha haft en viss inverkan på barnens humör - de har båda blivit stuckna i sommar och lyckades nu jobba upp någon form av panik som i solvärmen övergick till apati. De satt paralyserade mer eller mindre hela medeltidsdagen. Jag tyckte i alla fall det var kul med alla fina hästar och roliga medeltidskläder. Dessutom investerade jag i tvättnötter - det nya (supergamla) eko-chicka sättet att tvätta kläder. Man lägger några speciella indiska nötskal i en liten påse och hystar in i tvättmaskinen och vips så blir tvätten ren och len! http://www.humlekrus.se

Nästa veckas matlista präglas av det faktum att frun i huset är borta de flesta kvällarna och därmed är matsedeln anpassad för min dubbelarbetande man som kommer hämta två barn, samt utfodra dem måndag till torsdag.

Matlista vecka 34
Måndag:
Pasta Carbonara
Tisdag:
Stekt fisk
Onsdag:
Korv och makaroner
Torsdag:
Pannbiff och potatis
Fredag:
Magens val
Lördag:
Nasigoreng
Söndag:
Quesadillas (veg)

Imorgon är det en stor dag i våra liv. Jonathan börjar äntligen ettan på Västerhedsskolan och jag ska få glädjen att följa med på upprop. Jonathan har låtit meddela att han ska ha skjorta och vara stilig med tjusarlock i håret. Ja, se ungar! Jag tror jag avslutar med en bild på ängeln J (med solkiga vingar) och min nyutslagna djuvligt doftande änglatrumpet.


Just nu har två små änglar slocknat i sina sängar - jag tror de har varit övertrötta i helgen.


Inga kommentarer: