lördag 2 augusti 2008

Utflykt till Väjern och knäpp väckning

Igår åkte vi till Väjern över dagen för att sola, bada, åka båt och umgås med Jens familj. Dagen gick i solens tecken. När vi kom fram stack vi genast ut med Bennys och Petras båtar till en underbar mini-lagun precis vid Sotekanalen. Strålande sol, 25 grader i vattnet och en fantastisk snäckskalsbotten. Sommar när den är som bäst!! På kvällen blev det god grill och massa lek. Barnen somnade i bilen hem så vi slapp lyssna på Melodifestivalen 2008 för 37658345:e gången i rad. Istället kunde vi lyssna på Annika Norlin som sommarpratade i P1.

På morgonen grumlades sömnen av att renhållningsverket hade börjat med sophämtning på lördagar och att det dessutom regnade något infernaliskt. Bilar sladdade in på parkeringen (förmodligen ohyffsade ungdomar). Himla livlig natt...
Men tänk vad fel man kan ha. När jag som vanligt gick ut på balkongen när jag vaknade möttes jag av denna syn!

Lägenheten mitt över gatan hade blivit utbränd, det jag hade hört var inte alls sopbilen och regn utan brandkåren som kämpade för att släcka elden. Som tur var hade ingen skadats allvarligt. Min kollega som bor i porten bredvid hade inte ens känt röklukt men det hade varit ett himla väsen. När man minst anar det pågår dramatiken utanför ens fönster. I kväll är det jag som kollar våra brandvarnare. Vi bor trots allt på sjätte våningen.

Inga kommentarer: