torsdag 29 januari 2009

Receptfynd i datorn

Jag sitter och kollar genom mina dokument i datorn och hittade just en del recept som jag lagt där och inte använt länge. Jag måste ju naturligtvis dela med mig till er.


Hittade ett recept på Laxgratäng från Västerbotten. Vi (Jag och Jens) gjorde den första gången när Jens mormor Maj fyllde 80 1 maj 1997. Det var första gången jag träffade henne, hon var en underbar kvinna som tyvärr gick bort förrförra året, 90 år gammal. Jens ville att vi skulle laga den gratängen då eftersom han fått den på min gamla matlagningskurs för herrar och gillat den skarpt. Nu är det jättelängesedan vi lagade den. Då och då händer det att vi får dem hos Bankeryds-vännerna Magnus och Lisa Danielsson. Magnus har en pappa som bor i norra Sverige så ibland har vi haft lyckan att få glass med varma hjortron till efterrätt. En fenomenal kombination. Nu ska jag sluta babbla och istället lägga in receptet så som jag brukar göra det:


Laxgratäng från Västerbotten
en laxsida
västerbottenost
salt o peppar


MOS:
1 kg mandelpotatis
2 äggulor
grädde eller smör
salt o vitpeppar


SÅS:
2 msk smör
2 msk mjöl
1 fiskbuljongtärning
1 dl vatten
1 1/2 dl vitt vin
3 dl grädde


Skära laxen i tunna skivor. För att få ut så stora skivor som möjligt så skär man på snedden. Salta och peppra skivorna. Riv osten och fördela över skivorna. Rulla ihop skivorna och lägg 4-5 laxrullar per person i en ugnsfast form.


Koka potatisen (med skalet på annars går de sönder, skala den när den är varm), mosa och blanda i ägg och smör/grädde. Smaka av med salt och peppar.


Smält smöret försiktigt i en kastrull, vispa i mjölet, späd med lite vätska och rör ut eventuella klumpar. Fyll på med vätska och smula i buljongtärningen (eller flytande fiskbuljong på flaska), låt koka ihop. Häll såsen över laxrullarna. Spritsa ut moset runt omkring kanterna på formen. Gratinera i 200° tills moset fått fin färg och laxen är klar. Garnera med finhackad rödlök, lite dillvippor och sik-/löj-/stenbitsrom och citronklyftor.


Sist men inte minst kommer ett recept på ett gott grovt bröd som man kan äta på Cafeva i Haga här i Göteborg. Jens brukar baka det under svordommar eftersom degen är KLADDIG:


Cafévas grova bröd

1 l vatten

1 pkt jäst

1/2 msk socker

1 dl hela vetekorn eller 1 dl krossade vetekorn

1 dl helt linfrö

4 dl grovt rågmjöl

4 dl grahamsmjöl

13 dl vetemjöl

1 msk salt

Koka vetekornen i ca 20 minuter så de blir mjuka. Smula jästen i ljummet vatten. Tillsätt alla ingredienser och kör i degblandare ca 10 min. Degen blir ganska lös. Knåda lätt. Låt den ligga och jäsa ca 20 min på bakbord. Dela upp degen i bitar och forma ca 20 bullar. Jäsa på plåt ca 30 min. Grädda i 250 grader i 10-15 min.

Inga kommentarer: