måndag 1 september 2008

Bloggare i höstrusk


Vad hände egentligen? Efter maten vilade jag en stund och plötsligt var det oväder ute med regn och rusk. Jag har mer och mer ont i halsen och skallen så nu ställer jag med gott samvete in min planerade kvällspromenad och sätter mig istället vid datorn och delar med mig av receptet på dagens middag. Tanken var att auberginerätten skulle servers med bulgur. När jag insåg att vi inte hade en smula bulgur att uppbringa i skafferiet ändrade jag det snabbt till pasta. Det är bra med matlistor för man får faktiskt ändra om man vill! Jag har gett upp tanken på att få barnen att äta aubergine så de fick fiskbullar.

Receptet på auberginröran är inspirerad av ett recept av Monika Ahlberg och ett recept ur en folder från Kungsörnen. Nu är receptet mitt eftersom jag ändrat en del och därför får ni det här!

Aubergine- och tomatröra i ugn

Dela cirka 1 kg kvisttomater (små) i halvor och lägg i en ugnsfast form.
Häll över ett par matskedar god olivolja
Hacka två vitlöksklyftor och lägg i formen med en skivad rödlök och en näve färska basilikablad.
Skiva röd chili efter smak och blanda med resten av ingredienserna i formen. Strö över salt.
Sätt formen i ugnen i 200 grader 20 minuter. Skiva 2 auberginer ca 1 cm tjockt. Strö övet lite salt och lägg på hushållspapper eller en handduk för att vätska ur (gör auberginen mindre besk) Låt ligga så i cirka en kvart. Torka bort fukten från aubergineskivorna och bryn i lite olja i het stekpanna. Blanda aubergineskivorna i tomatröran och ställ in cirka 10 minuter i ugnen.
Servera med pasta eller bulgur eller quinoa eller något annat gott.

Inga kommentarer: