torsdag 4 september 2008

Höstliv

Idag har jag och Axel varit lediga. Ute stormar det och just nu börjar regnet slå mot rutorna. Det känns att det är höst i luften. Vi har haft en bra ledig dag. Jag började morgonen med att stilla mitt dåliga samvete. i vintras fick jag ett saintpaula-blad från Inger R som jag mycket noggrant satt ner i en kruka med jord. Efter en lång väntan stack två små nya saintpaula-plantor upp sina blad ur jorden. Efter ett tag visade det sig att det blev två olika färger på plantorna. En ljust rosalila med ljusgröna blad och en mörklila med mörkt lilagröna blad. Kolla själva får ni se! Mitt dåliga samvete har sedan bestått i att de små plantorna har fått trängas i en pytteliten kruka. Men, nu är det klart och de är omplanterade.

Efter frukost, kaffe, morgonbolibompa och Gp-läsning gick vi ut för att träffa nyinflyttade Högsboiterna Sissel, Ebba och Vega. Vi gav dem en rundtur bladn lekplatser och smultronställen. I kotteskogen plockade vi en påse full med skogens guld. Eftermiddagens uppgift blir att rensa och förvälla dem innan de ska åka in i frysen. Tänkte att familjen Sissel ska få komma över på något mumsigt med svamp någon ledig kväll framöver. Axel var på ett strålande humör när vi kom hem. Vi är båda överens om det är mysigt att vara själva på våra lediga dagar men väldigt mycket roligare att träffa lekkompisar för stora och små. Det firade vi med pannkakor så klart!
Idag var fiskbilen på torget så det blir till att mumsa på koljafilé till linssalladen ikväll. Recept på linssalladen kommer här: (4p)

Blötlägg och koka 3 dl smålinser eller puiylinser (Blötlägg cirka 2-3 timmar koka 20 minuter i saltat vatten) Blanda de avsvalnade linserna med fetaost, olivolja, vinäger, hackad koriander, tomathalvor och hackad rödlök. Jag åt något liknande på Panget på Resö till en bit stekt lubb och det var himmelskt!


Inga kommentarer: