tisdag 3 mars 2009

Chiliräkor 4 personer

I helgen på jobbet åt vi en gammal favorit - vi tog ett recept på nätet. Idag hittade jag mitt gamla recept på det från tidigt 90-tal då jag var kock på Bryggeriet på Odinsgatan. Jag lärde mig mycket de sex åren jag jobbade där, bland annat att man inte behöver jobba som kock för att man är duktig på att laga mat. Jag lärde mig också att jag behöver en annan arbetsmiljö än den som erbjuds i restaurangbranschen för att må bra. Därför slutade jag och började studera - kunde inte gjort ett bättre val. Positivt var att jag lärde mig en massa goda maträtter och här kommer en:

Skala 500 gram räkor (eller mer om du vill)

Fräs en liten hackad purjolök och en tärnad grön paprika i lite olja. Krydda med 1½tsk curry som får fräsa med grönsakerna en liten stund. Tillsätt ett litet tärnat äpple. Slå på 1½ dl chilisås (vanlig på flaska) Låt puttra ett par minuter, pressa i en vitlöksklyfta. Tillsätt en burk creme fraiche eller gräddfil (med gräddfil skär det sig rätt mycket) Sjud 5 minuter. Rör ner räkorna men koka inte mer för då blir de sega. Servera med ris, bröd och en god grönsallad.

Inga kommentarer: