tisdag 31 mars 2009

Lennarts lasagne 4-6 pers

Jag trodde jag hade lagt ut detta receptet förut på bloggen men kan inte finna det. Från början är det ett recept på baconlasagne från Arlas hemsida som har vidareutvecklats lite. Min mosters man Lennart hade med den vid något tillfälle när vi var och röjde på morfars barndomshem Lycke. Därför heter den Lennarts lasagne. Den är god och enkel att göra, lasagnernas snabbmat om du använder färdig ostsås som i Arlas recept. Annars gör du egen ostsås på cirka 8 dl mjölk, redning och massa riven ost. Recept på ostsås finns i alla kokböcker så det lägger jag inte ut här nu. Ni som fått receptet innan kanske tycker att det stämmer dåligt, det tror jag säkert för jag har de flesta av mina recept i huvudet och ändrar dem när andan faller på. Nu till sjlva receptet:

Fräs 2 paket bacon i het panna med ytterst lite olja. Tillsätt 1-2 hackade lökar och skivade champinjoner (om du tycker om det). Låt fräsa tillsammans med två hackade vitlöksklyftor. Slå på två paket krossade ekologiska tomater, eller hela tomater på burk för den som gillar det. Det gör inte barnen så vi kör med krossade. Låt koka samman cirka 5 minuter, krydda med peppar och eventuellt örtkryddor. Var försiktig med saltet eftersom bacon kan vara väldigt salt. Varva baconröran med lasagneplattor och ostsås i en ugnsfast form. Avsluta med ett lager ostsås och riven ost. Grädda i 175-200 grader tills lasagneplattorna är genomkokta, det brukar ta minst en halvtimme även om det är 20-minutersplattor. Har man den snabbare typen av lasagneplattor passar den högre ugnstemperaturen och viceversa med de mer "långsamma" plattorna som kräver lägre temperatur för att inte brännas. Ät allt med en god sallad eller rivna morötter.

1 kommentar:

maken sa...

Tack då vet jag... tänk att jag måste gå in på din blogg för att se sånt här, mkt modernt...